Aktualności

Czy ćwiczenia rozciągające są wskazane dla Seniorów? | Dom Seniora Anna

Czy ćwiczenia rozciągające są wskazane dla Seniorów?

Ćwiczenia dla osób starszych możemy podzielić na kilka grup. Wśród nichznajdują się również ćwiczenia rozciągające, które powinny być ważnym elementemtreningów. Jak należy je wykonywać? Na co należy wtedy uważać?

Ruch jest bardzo ważnyniezależnie od wieku. Także Seniorzy powinni pamiętać o tym, aby systematyczniesię ruszać, aby zachować na dłużej swój wigor. Często wystarczy tylkokilkanaście minut dziennie, żeby poczuć się lepiej.

Osobom starszym bardzo częstozaleca się ćwiczenia rozciągające, czyli tak zwany stretching. Ćwiczenia temają na celu rozciągnięcie mięśni oraz rozruszanie stawów. Warto wskazać, że uSeniorów z czasem dochodzi do zwiotczenia mięśni oraz do utraty standardowejruchomości stawów, dlatego też dzięki tym ćwiczeniom Senior może poczuć sięlepiej.

Zalety ćwiczeń rozciągających:

  • pozwalają na uelastycznienie mięśni
  • powodują wzmocnienie ścięgien
  • zwiększają ruchomość stawów
  • poprawiają giętkość i koordynację ruchową
  • uczą prawidłowego oddychania się i odprężenia
  • pomagają w pozbyciu się nadmiernego napięciamięśniowego i bólu, na przykład bólu pleców, przykurczu mięśni

Jak widać, ćwiczeniarozciągające mają bardzo wiele zalet, które powodują, że również warto włączyćje do regularnych treningów Osoby starszej. Można wykonywać je wtedysamodzielnie albo w ich prowadzeniu może wtedy pomóc opiekun. W bardzo wieluośrodkach, których celem jest opieka nadOsobami starszymi, także wykonuje się zajęcia ruchowe skoncentrowane narozciąganiu.

Przykładowe ćwiczenia rozciągające

Stań w lekkim rozkroku, unieśwyprostowane ręce do góry i wypchnij biodra do przodu. Wespnij się na palce isięgaj wysoko dłońmi, napinając mięsnie. Pozostań w tej pozycji około 10-15sekund, następnie wykonaj skłon i wytrzymaj w tej pozycji kolejne 10-15 sekund.Powtórz serię 2-5 razy.

Usiądź na krześle albo napodłodze. Wyprostowane ręce rozłóż na boki. Odchyl je do tyłu i jednocześniewypchnij do przodu klatkę piersiową. Wytrzymaj w tej pozycji 10-15 sekund.Następnie rozluźnij się. Powtórz ćwiczenie 2-5 razy.

Klęknij na podłodze, podeprzyjsię dłońmi z tyłu i wypchnij biodra do przodu. Rozciągaj mięśnie czworogłowe udprzez około 10-15 sekund. Następni rozluźnij się i powtórz ćwiczenie 2-5 razy.

Stań w wyprostowanej pozycji, zezłączonymi kolanami. Następnie chwyć lewą ręką lewą stopę i przyciągnij ją dopośladków. W trakcie ćwiczenia staraj się zachować statyczność. W pozycjiwytrzymaj około 10-15 sekund. Następnie powtórz ćwiczenie z drugą nogą. Serięwykonaj 2-5 razy.

O czym warto pamiętać podczas ćwiczeń rozciągających?

  • ćwiczenia rozciągające wymagają odpowiedniejprecyzji i skupienia, dlatego nie powinny być one wykonywane zbyt intensywnie idynamicznie, ponieważ może prowadzić to do urazów – mięśnie należy rozciągaćstopniowo, do poczucia momentu oporu
  • podczas ćwiczeń należy pamiętać o prawidłowym,miarowym oddechu, który pozwala także na większe rozluźnienie się
  • podczas ćwiczeń należy pamiętać o odpowiedniejilości płynów
  • w razie wątpliwości warto skonsultować się zlekarzem