Aktualności

Dieta seniora – czym powinna się wyróżniać?

Dieta seniora – czym powinna się wyróżniać?

W każdym wieku ludzki organizm ma nieco inne potrzeby, a także charakteryzuje się innym tempem metabolizmu. Z tego względu wraz z wiekiem zmienia się nasze zapotrzebowanie żywieniowe. Dziś skupimy się na tym jak powinna wyglądać dieta Seniora. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że w dojrzałym wieku znacznie częściej zmagamy się z różnymi chorobami, które wpływają na zmianę sposobu odżywania. Czego unikać i co powinna zawierać prawidłowa dieta dla Seniora?

Dieta dla Seniora a zapotrzebowanie energetyczne w podeszłym wieku

Nie jest tajemnicą, że wraz z wiekiem spada tempo metabolizmu w ludzkim organizmie, co jest szczególnie znamienne w podeszłym wieku. Poza tym Seniorzy z różnych powodów stopniowo ograniczają aktywność fizyczną. Podstawowym czynnikiem jest emerytura i brak aktywności zawodowej,ale również choroby i osłabienie powodujące rezygnację ze sportu i rekreacji. Dieta dla Seniora musi uwzględniać ten czynnik. W przeciwnym razie pojawi się nadwaga, a nawet otyłość. Odpowiednia dieta Seniora pod względem wartości energetycznej to 1750–2450 kcal dziennie w przypadku mężczyzn, a także od 1500 do około 2100 kcal dla kobiet.

Jakie białko powinna zawierać dieta Seniora?

W podeszłym wieku nie zmienia się fakt, że organizm potrzebuje zarówno białka, węglowodanów oraz tłuszczy i nie wolno rezygnować z żadnego z tych składników pokarmu. Jeżeli zaś chodzi o białko, dieta Seniora powinna uwzględniać większe zapotrzebowanie na białko pełnowartościowe. Znajduje się ono między innymi w rybach, chudym mięsie, a także produktach mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu. Białko pełnowartościowe powinno stanowić przynajmniej połowę spożywanego białka, by dieta dla Seniora została uznana za odpowiednią.

Tłuszcze a dieta Seniora

Często zdarza się, że dieta Seniora jest zbyt tłusta ze względu na złe nawyki żywieniowe. Oznacza to na ogół wysoki poziom cholesterolu, a jednocześnie niską zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jak powinna zmienić się dieta dla Seniora, by zachować w tej kwestii prawidłowe proporcje? Warto zrezygnować z tłustego mięsa i żywności przetworzonej zawierającej najbardziej szkodliwe, odkładające się w ciele tłuszcze trans. Te składniki warto zastąpić chudym mięsem, rybami, jak również olejami roślinnymi i orzechami.

Dieta dla Seniora – prawidłowa zawartość węglowodanów

Węglowodany stanowią podstawowe źródło energii w diecie,również w przypadku osób starszych. Dieta dla Seniora powinna zawierać w sobie przede wszystkim węglowodany złożone, które można znaleźć w produktach zbożowych i warzywach. Aby regulować prace jelit warto postawić również na dużą ilość błonnika. Stanie się tak, gdy dieta Seniora będzie bogata w owoce, kasze i pieczywo razowe.

Czym jeszcze charakteryzuje się odpowiednia dieta Seniora?

Dieta Seniora powinna składać się z produktów bogatych w witaminy. Wiele z nich to antyutleniacze (A, C i E), które zapobiegają erozji naczyń krwionośnych, podnoszą odporność organizmu i wspomagają wiele zachodzących w nim procesów. Z kolei witaminy z grupy B mają wpływ na produkcję czerwonych krwinek oraz między innymi prace układu nerwowego, pomagając osobie starszej w zachowaniu dobrej pamięci i koncentracji. Seniorzy nie powinni zapominać także o nawadnianiu swojego organizmu. Zapotrzebowanie to około 2,5 litra wody na dobę. Zatem dieta dla Seniora to również woda i inne zdrowe napoje.

Czego nie powinna zawierać odpowiednia dieta dla Seniora?

Wraz z wiekiem rośnie prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę. Dieta dla Seniora powinna zatem uwzględniać ograniczenie spożycia cukrów prostych. Ze względu na zagrożenie chorobami sercowo-naczyniowymi,Seniorzy powinni także stronić od czerwonego mięsa, zastępując je rybami,drobiem, czy też owocami morza.