Aktualności

Jak ćwiczyć z Seniorem? | Dom Seniora Anna

Jak ćwiczyć z Seniorem?

Regularny ruch jest ważny również jesienią życia. Ćwiczący Senior czuje się po prostu lepiej! W jaki sposób odbywają się treningi ze starszymi Osobami?Czy jest to w pełni bezpieczne?

Wraz z wiekiem mięśnie wiotczeją, stawy nie działają tak jak wcześniej – nie oznacza to jednak wcale,że Senior powinien rezygnować z ruchu. W zdrowym ciele zdrowy duch – to powiedzenie jest aktualne niezależnie od posiadanych lat. Właśnie dlatego lekarze kładą tak duży nacisk na aktywność Seniorów. Regularne treningi, którenie muszą być wcale bardzo forsowne, mogą dać bardzo dobre efekty i wiele satysfakcji.

Oczywiście, Seniorzy nie powinni wykonywać takich samych ćwiczeń jak Osoby młodsze – dla Starszych wiekiem tworzone są specjalne treningi, które uwzględniają ich indywidualne ograniczenia oraz potrzeby.

Poniżej prezentujemy cztery główne grupy ćwiczeń, które są odpowiednie dla starszej części społeczeństwa.Można wykonywać je samodzielnie albo w grupach, w domu oraz podczas zajęć grupowych. Może zaproponować je też opiekun Osoby starszej, który będzie dbał o aktywność swojego Podopiecznego.

Ćwiczenia na siłę mięśni

Siła mięśni jest bardzo ważna dla normalnego funkcjonowania także jesienią życia. Ma też bardzo duże znaczenie w profilaktyce upadków oraz złamań. Podstawowe ćwiczenia siłowe pozwalają Seniorom uporać się z problemem coraz słabszych mięśni.

Ćwiczenia te polegają przede wszystkim na podnoszeniu niewielkich ciężarów oraz na ruchach kończyn. W zależności od stanu zdrowia Seniora mogą być wykonywane na stojąco, siedząco albo na leżąco.

Ćwiczenia rozciągające

Oprócz ćwiczeń siłowych ważne są też ćwiczenia rozciągające – pozwalają na uzyskanie większej swobody ruchów,wspomagają także siłę i wytrzymałość.

Ćwiczenia rozciągające mogą być prowadzone na macie – nie wymagają posiadania specjalnej kondycji, dlatego są dobrym wyborem dla każdej Osoby starszej.

Ćwiczenia wytrzymałościowe

W tym przypadku warto postawić na różne dodatkowe sporty, na przykład na spacery, pływanie, jeżdżenie na rowerze czy na jogging.

Ćwiczenia tego rodzaju pozwalają na uzyskanie większej wytrzymałości i wzmocnienie serca oraz układu oddechowego– to bardzo ważne w życiu Seniora! Trzeba jednak pamiętać o zdrowym rozsądku w dozowaniu tego rodzaju ćwiczeń!

Ćwiczenia na równowagę

Osoby starsze z powodu ograniczeń ruchowych mogą mieć również trudności z utrzymaniem właściwej równowagi, co może zwiększać wtedy ryzyko upadków. Dzięki tym ćwiczeniom można łatwiej osiągnąć równowagę w codziennych sytuacjach.

Wykonywanie ćwiczeń z tych czterech grup jest w stanie znacząco poprawić stan zdrowia Osoby starszej –dzięki nim może czuć się ona bardziej witalnie, silnie oraz może lepiej radzić sobie na co dzień w podstawowych czynnościach. Ćwiczenia wspomagają też prawidłowe działanie układu krwionośnego oraz oddechowego, zapewniając zdrowie na długi czas.

O czym pamiętać podczas ćwiczeń z Seniorem?

  • ćwiczenia powinny być wykonywane powoli, aby nie doprowadzić do nadwyrężenia mięśni i stawów
  • ćwiczenia należy wykonywać regularnie, ale w krótkich seriach, aby nie spowodować nadmiernego przemęczenia
  • należy zadbać o właściwą ilość płynów podczas ćwiczeń
  • w razie problemów warto skonsultować się z lekarzem