Otyłość osoby starszej – przyczyny, skutki i profilaktyka

Otyłość osoby starszej – przyczyny, skutki i profilaktyka

Otyłość u Seniorów znacznie obniża jakość życia, zwiększa ryzyko występowanie chorób wieku starczego, a nawet śmierci. Szacuje się, że przyczynia się do 10-13% przedwczesnych zgonów wśród Europejczyków. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są przyczyny otyłości osób starszych, jak walczyć z tym schorzeniem oraz jaką profilaktykę zastosować, aby dłużej cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Czym jest otyłość?

O otyłości mówimy wtedy, gdy odnotowujemy zwiększenie masy ciała spowodowane wzrostem ilości tkanki tłuszczowej: powyżej 25% masy ciała u mężczyzn i 30% u kobiet. Najczęściej otyłość diagnozuje się poprzez badanie wskaźnika BMI. Wynik mieszczący się w przedziale od 25 do 29,9 oznacza nadwagę, od 30 do 34,9 – otyłość I stopnia, od 35 do 39,9 – otyłość II stopnia, zaś powyżej 40 – III stopnia (otyłość olbrzymia).

Rodzaje otyłości

W zależności od umiejscowienia nadmiarowej tkanki tłuszczowej rozróżniamy otyłość udowo-pośladkową oraz otyłość brzuszną. Groźniejsza dla zdrowia jest ta druga postać – może wiązać się z otłuszczeniem narządów wewnętrznych, zwiększonym ryzykiem schorzeń kardiologicznych oraz wystąpieniem cukrzycy typu 2.

Przyczyny otyłości

Do rozwoju otyłości przyczyniają się czynniki środowiskowe, genetyczne oraz styl życia:

  • niewłaściwa dieta (bogata w tłuszcze zwierzęce i cukry),
  • niedostatek lub brak aktywności fizycznej,
  • zaburzenia hormonalne,
  • obciążenie genetyczne,
  • schorzenia degeneracyjne,
  • przewlekły stres,
  • przyjmowanie niektórych leków (np. sterydów).

W przypadku osób w podeszłym wieku otyłość wiąże się również z naturalnie zwalniającymi procesami trawiennymi.

Choroby związane z otyłością

Omawiane w tym artykule schorzenie nie tylko ma wpływ na jakość życia pacjenta, ale przede wszystkim na stan jego zdrowia. Wykazano, że otyłość w wieku senioralnym często sprzyja rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego (miażdżyca, nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca), demencji starczej oraz chorób nowotworowych (rak trzustki, pęcherzyka żółciowego, jelita grubego). Skutki otyłości to również kamica żółciowa, zapalenie trzustki, tłuszczenie wątroby, niewydolność oddechowa, a także choroba zwyrodnieniowa stawów.

Leczenie otyłości u osób starszych

Niezwykle istotne jest prowadzenie leczenia otyłości przez odpowiednich specjalistów, którzy zadbają o to, by zmniejszeniu masy ciała seniora nie towarzyszyło obniżenie masy mięśni i gęstości mineralnej kości.

Walka z otyłością to proces, który wymaga czasu, cierpliwości oraz samodyscypliny ze strony pacjenta. Podstawowym sposobem leczenia jest zmiana nawyków żywieniowych oraz wprowadzenie, dostosowanej do możliwości osoby starszej, aktywności fizycznej. Dopiero jeśli te działania nie przynoszą rezultatów lub mamy do czynienia z otyłością olbrzymią, wprowadzana jest farmakoterapia oraz operacje z zakresu chirurgii bariatrycznej.

Profilaktyka otyłości i jak z nią walczyć

Zdecydowanie łatwiej jest przeciwdziałać otyłości niż schudnąć, zwłaszcza po 50 roku życia. Dlatego tak ważne jest zadbanie o regularną aktywność fizyczną i odpowiednie odżywianie jeszcze przed osiągnięciem wieku senioralnego.

Zasady żywienia osób starszych (i nie tylko), które pomogą utrzymać lub zredukować wagę to:

  • spożywanie 4-5 niewielkich posiłków dziennie, bogatych w warzywa, owoce, chude białko i dobre tłuszcze,
  • picie co najmniej 2 litrów wody na dobę,
  • rezygnacja z białego pieczywa, słodyczy, słonych przekąsek, napojów gazowanych.

Równie ważnym, co prawidłowa dieta, sposobem zapobiegania otyłości lub metodą walki z tym schorzeniem, jest regularna aktywność fizyczna.  Spacery, marsze, ćwiczenia w domu – senior powinien dostosować ich rodzaj do swoich możliwości.

Warto podkreślić, że ćwiczenia fizyczne to najskuteczniejsza metoda zapobiegania związanemu ze starzeniem się organizmu obniżaniu się masy mięśniowej i ich funkcji (sarkopenii).

Podsumowanie

Choroby cywilizacyjne, takie jak otyłość, w coraz większym stopniu dotykają również Seniorów. Wobec tego faktu niezwykle ważna jest odpowiednia profilaktyka. Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych oraz regularna aktywność fizyczna może pozytywnie wpłynąć na jakość życia osoby starszej oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób, takich jak osteoporoza czy cukrzyca.